Ett hundraårigt värv

Webbsidan presenterar Museiverkets och dess föregångare Arkeologiska kommissionens verksamhet och prestationer under Finlands självständighetstid.

Identifiering av kulturlandskapet och att göra den betydelsefull är även i fortsättningen en del av kulturmiljömyndigheternas arbete. Foto: Mikko Härö.
Arbetet förändras, Museiverket består
Nationalmuseet. Skyddskraven som har ställts på området förutsätter att ”byggnaden inte får rivas och att inga sådana tillbyggnads- eller ändringsarbeten får utföras som förstör fasadernas, yttertakens eller de inre utrymmenas kulturhistoriska värde eller stil. På tomten får man heller inte göra ändringsarbeten som förstör eller förändrar gårdsplanens ursprungliga karaktär. (Stadsplan för Helsingfors 13:e stadsdel). Foto: Agency Leroy Ltd.
Nationalmuseet som restaurerings- och ombyggnadsobjekt
Vrakets bågar är massiva i förhållande till storleken på dykaren och beskriver väl storleken på lämningarna efter linjeskeppet. Innan Kronprins Gustav Adolf sjönk började fartyget brinna och krutlagret exploderade. Därför har fartygets konstruktioner tagit skada och vraket vilar mot havsbottnen. Vrak bevaras väl i de nordliga vattendragen och utgör ett fint arkivmaterial från segelfartygens gångna tider. Bild: Jesse Jokinen, BALTACAR-projektet, Museiverket.
Historien bakom Östersjöns första undervattenspark – Kronprins Gustav Adolf
Färgfästning av Ständerhusets takmålning. Foto: Ulla Setälä.
”Salt och peppar!” – Restaureringsarbetet på Ständerhuset ur två rollers perspektiv
Universitetsbacken i Åbo. Foto: Pekka Lehtinen.
Vad i skyddet och restaureringen av den moderna arkitekturen avviker från åtgärder på äldre byggnader?
Astuvansalmi berg med klippmålningar, fotograferat från sjön. Foto: Helena Taskinen 1998, Museiverket, (AKD 47511:1).
Astuvansalmi i Ristiina – Finlands största hällmålning
Bild ur Eero Naskalis och Mauri Fronts etnografiska film Nahkiainen (Nejonöga) från 1986.
Etnografiska filmer och illustrerad dokumentering
Stadsstrukturen i Gamla Borgå från medeltiden är kompakt och oregelbunden. Bostadsbyggnaderna ligger längs huvudgatorna, medan ekonomibyggnaderna finns i smala gränder eller på åstranden vid vattenleden. Köpmanstomterna vid ån når ner till stranden. Foto: Elisa El Harouny.
Det nordiska trästadsprojektet 1972
S/s Norrkulla blev färdig i Lehtoniemi maskinverkstad i Joroinen 1911. Norrkulla är den sista av de ångfartyg som en gång seglade i linjetrafiken i huvudstadsregionen. Med fartyget görs kryssningar i dess hemstad Helsingfors närmaste vattenområden på sommaren. Foto: Hannu Matikka. Museiverket, Traditionsfartygsregistret.
Låt oss hålla dem ovan ytan – från exportförbud till bidrag för traditionsfartyg
Gravhögar, dvs. kurganer, före grävningen i Pirdoila i Vidlitsa. I förgrunden gravhög II; gravhög I strax bakom. Högarna som gjorts av sand var cirka en meter höga och var lätta att urskilja i landskapet. Gravarna hittades i botten och mitten av högen. Foto Ella Kivikoski 1943 Museiverket.
Finska arkeologers utgrävningar i Olonets sommaren 1943
Norrkulla Helsingin Pohjaoisrannassa
Låt oss hålla dem ovan ytan – från exportförbud till bidrag för traditionsfartyg
Läs mera
Sammatti Lammin Talo 2007 Jfo 1
Museiverket stödjer bevarande reparation av kulturhistoriskt värdefulla byggnader
Läs mera